Tuesday 7 May 2013

^_^ KaMpUnG Ku ^_^

Assalamualaikum semua.. Terlebih dahulu aku ingin perkenalkan diri ini sebagai anak jati Perlis. Tujuan aku menulis blog ni adalah ingin berkongsi informasi tentang  negeri kelahiranku ini. Semua orang tahu yg Perlis adalah negeri yang terkecil di Malaysia. Kecik dan comel mcm aku.. ----> oppss.. perasan kan.. hehe.. Walau pun negeri nya kecik, aku tetap berbangga jadi anak Perlis.



Jalan masuk ke kampung aku.. :))




 Ha, ni la umah aku.. Cantik kan? Hehe..



         Rumah aku dikelilingi dengan sawah padi.. Kalau orang sini panggil 'bendang' ja..
  Ni kat depan umah aku la nih.. :)



      Time ni aku bru balik makan kenduri kawen kawan aku.. Sempat lg posing.. 
          Dah mcm 'orang-orang' kan?? 


 p/s : orang-orang tu adalah replika manusia yang diletak di tengah sawah. tujuannya utk menakutkan binatang supaya x makan pokok padi tu.,,kalau x paham jugak, boleh tnya mr. google.. huhu :)




    


Ambik angin petang kt depan umah.. waktu ni angin timur.. sejuk tau.. ^^






Merenung masa depan.. -----> cewahhh.. huhu :P






Sebelum tu, apa kata jom kita belajaq serba sikit loghat Negeri Perlis.  huhu.. ^_^

1- Mai - Mari / Datang
2- Depa - Mereka
3- Cek/ cik - saya
4- Hang -Awak/ Kamu
5- Ayaq- Air
6- Tau - Tahu
7- Gerek- Basikal
8- Duk- Sedang
9- Dak aih- Menidakkan
10- Sat- Sekejap
11- Tak dan- Tak sempat
12- Tang ni- Di sini
13- Tang tu- Di situ
14- Lagu mana- Macam mana
15- Cemuih- Benci
16- Payah- Susah

Ha, amacam? agak-agak keras dak lidah tu nak sebut? hehe.. Tu baru sikit, kalau nak blajaq banyak lagi, blh tengok kat sini.. http://www.dialek.perlislib.gov.my/
Kebanyakan perkataan Perlis ni dia berakhir dengan huruf  'Q' kat belakang.
Contoh, bayar = bayaq , ular = ulaq , air = ayaq dan banyak lagi.. Kalau nak tau, kena mai sini lah kan.. ^^


Sebelum ni, ada la jugak aku bawak kawan2 balik kg. Ada yg dr Johor, Sabah, Kolompo (KL lah tu..), Kelantan n Pahang. Biasa lah, mula-mula tu memang la payah sikit depa nak faham loghat negeri aku ni, tp dah duk banyak hari tu, ok lah.. :))







Ni kawan aku dari Sabah.. Namanya Fida.. Seronok dia blh tgk sawah.. hehe :)







Bawak dia jalan-jalan ~ pusing kampung ~ ^^

  
                                                         
          



Saujana mata memandang kan.. :)
               

                                                                         


 Ni cuaca dah nak mendung.. tanda hari mau hujan.. huhu..








Pemandangan dari jarak jauh rumah ku, syurgaku...                           









Ni pulak kawan aku, Syuhadah..orang Johor ni.. :))








Ramai jugak orang duk tanya, apa yang menarik kt Perlis ni.. Macam tak dak apa yang menarik ja.. Amboih.. makan boleh sebarang makan, cakap jangan sebarang cakap nooo... Sebenaqnya banyak tempat-tempat menarik yang ada kt Perlis ni.. Kalau nak tau, kena la tengok entri yang akan datang.. Macam-macam yang ada kt Perlis ni tau.. Insyaallah..aku akan bawak semua menjelajah ke Perlis Indera Kayangan. Jumpa lagi nanti!.. :))

No comments:

Post a Comment