Wednesday 29 May 2013

WaNg KeLiaN

Assalamualaikum.. Apa habaq semua.. Kali ni aku nak bawak semua p jalan-jalan kat Wang Kelian. Wang Kelian merupakan pintu keluar masuk antara Malaysia dan Thailand. Serba sedikit tentang Wang Kelian, ianya mula dibuka sejak 1992. Pintu keluar masuk Wang Kelian ini merupakan Pintu Sempadan Antarabangsa yang memberikan kebebasan utk rakyat dua negara ni keluar masuk pd setiap hr Sabtu dan Ahad tanpa sebarang dokumen.



 Tapi Kerajaan Malaysia telah mengubah syarat memasuki Malaysia bg rakyat Thailand 
yang mana cuma dibenarkan memasuki sejauh lingkungan 3 km persegi saja 
sehingga pukul 6 petang bg setiap Sabtu dan Ahad.








Wang Kelian hanyalah satu lokasi bersempadan dgn Satun di Thailand yang hanya berfokuskan kpd aktiviti membeli-belah .

Kat sini takdak aktiviti sokongan lain atau perkampungan tradisi penduduk. :))



Nak p shoping ni..:))
Gambaq aku takdak sbb aku jadik camerawomen.. huhu :P



Laluan nak masuk ke sempadan Thailand.. sawadekappp :))


Aku ngan Fida kat depan Imigresen Thailand..


Sapa paham tulisan kat papan tu.. hehe 





Kami p sana dah agak petang..so orang dah x ramai sgt.. 



:))



Sebelum balik, kami makan dlu kat sana.. ni la menu nya.. 
yang paling special mestilah tomyam nya yang kaww tu.. 
amacam.. terliur x tgk... huhu :))



Ni pun salah satu makanan feberet aku..
 Kalu p sana wajib makan benda alah ni.. hehe..
 Pulut ayam la..
 Pulut dia memang lembut n sedap, letak bawang goreng sikit + ayam goreng n sos.. huhu..
 2 pinggan pun blh habes ni tau.. 
(huhu.. aku memang kuat mkn :P)

Dah kenyang mkn, dah puas shoping, balik ke pangkal jln la.. hehe.. Amacam.. tertarik x nak mai sini.. hehe
 Jumpa lagi nanti. :))

No comments:

Post a Comment