Sunday 19 May 2013

aRau

Arau ni adalah sebuah bandar diraja . Jarak antara Arau dari Kangar cuma 10 kilometer. Kira x lama pun la nak p Arau ni. Dengaq cerita dari mak aku, keturunan kami ni ada la jugak darah keturunan dari Raja Perlis ni. Ni kes nenek moyang aku dulu kawen dgn kerabat diraja . Maknanya ada jugak la darah Syed Jamalullail tu, tapi sikit ja la.. hehe.. :))



Ni pintu gerbang pertama yang akan di lalui kalau nak Arau. (dari arah Kangaq tau)









Pintu gerbang kedua..











Haaa....da xtau da....


Jeng...Jeng.. Jeng.. Kita dah sampai Arau.. :))



Nak p Istana Arau kena terus lagi.. hee.. 



Banyak kan pintu gerbang dia. Semuanya ada gambaq Tuanku. 
Of koz lah kan, dah nma pun Bandaq Diraja.. ^^

p/s: jeles lah konon sbb x dak gambaq aku kt pintu gerbang tu.. hehe







Pintu utama Istana Arau. 






Ni pulak suasana waktu malam kat Arau.



Ada jugak kan budak nih.. :P



Sebenaqnya ni adalah simbolik bunga emas. Bunga emas ni akan diserahkan kepada Siam sbb ada perjanjian masa perang2 dlu nih.. Kalau nak tau lagi kena bukak buku sejarah balik. Aku dulu x minat langsung sejarah. Tu yang x tau sgt nak cerita tu.. Mana taknya, masuk kelas Sejarah, kompom aku tidoq..hehe..



Cantik kan? aku suka tgk.. kalau la bg kt aku..kayo den.. hee..



Malam yang aku p Arau ni ada sambutan ulangtahun keputeraan DYMM- 17 Mei. Tapi aku x blh nak masuk kt istana sbb orang ramai sgt. Malas nak sesak2 dgn orang, dgn jemnya lagi. So, ambik keputusan utk balik ja.. huhu..


Maaf la kalau gambaq x berapa cantik.. Al maklumlah gambaq candid kan.. ^^



Nampak kan kemeriahan di situ dgn sinaran lampu-lampunya.. :))



Tgk ni.. Ramai kan.. Tu la tanda rakyat Perlis sayang kat DYMM. hehe 


Kalau nak tau, kat Arau ni jugak ada perkhidmatan kereta api.. Stesyen kereta api nya x jauh pun dgn istana Arau.. Seberang jalan ja.. Aku penah naik sekali ja kereta api kat Arau ni.. hehe.. Naik pkul 7 malam dari Arau ke KL Sentral.. Dlm pkul 5.30 pagi baru sampai KL.. Lebih kurang 10 jam jugak la.. :))



Syuhadah ni ha yang beria sgt nak naik kereta api.. 
aku layan kan ja la.. huhu ^^



Ni kat dlm keta api.. kami ambil seat ekonomi yang biasa ja.. 
murah, cuma Rm 23 kalau x silap.. hehe.. sory dh lupa.. :))



Ni kat kantin dlm kereta api..


Okep! dah habes cerita pasal Arau. Kalau rasa teringin nak mai sini, boleh la roger2 kat aku.. Nanti boleh aku bawak jalan2 kat sini.. hehe.. Jumpa lagi nanti!!!.. :))

No comments:

Post a Comment